Hexagon Så borde barn få ha det


1:a upplagan
Copyright © 1983 by Mikael Bonnier, Lund, Sweden.
All rights reserved.

Barndomen är en av de viktigaste perioderna i en människas liv. Under barndomen formas mycket av hennes personlighet. Personligheten är ett resultat av både arv och miljö. Därför är människans upplevelser och miljöer under barndomen särskilt viktiga för hennes framtida utveckling.

Frihet är viktig för ett barns utveckling. Barnet bör själv få välja sysselsättning, men leken får inte bli sådan att den skadar någon annan. Föräldrarna bör inte heller vara överbeskyddande, för då hindras barnet från att göra egna, viktiga, erfarenheter. Det kan vara nyttigt för barn att lösa sina egna problem/tvister inom kamratgruppen, men det får absolut inte gå till överdrift. Barnen kan då börja terrorisera varandra som t ex i boken Flugornas herre av William Golding.

Att ett barn skall få kärlek och respekt kan tyckas självklart, men för att en människa skall bli god räcker det inte med att hon får känna kärlek, utan hon bör också lära sig att vara snäll mot andra. Om ett barn har varit elakt mot ett annat så bör föräldrarna gripa in.

Barnets boendemiljö bör vara stimulerande och berikande. Finns det en skog i närheten, så kan barnet ägna sig åt konstruktiva aktiviteter t.ex. bygga en koja, i stället för att driva omkring sysslolös i en steril höghusmiljö och förstöra gatlampor.

Barnet bör lära sig att ta ansvar. Det kan göras på olika sätt: t.ex. att barnet får deltaga i hushållsarbetet. Barnet bör dock ej pressas för hårt in i vuxenvärlden, utan ansvarsbördan bör stegras successivt, så att barnet får utvecklas i sin egen takt.

Barn bör få goda möjligheter att odla sina talanger, men bör naturligtvis ej heller specialisera sig för mycket i unga år. T.ex. en pojke som är mycket duktig på att spela tennis kan man locka till att även syssla med andra aktiviteter: t.ex. måleri.

"Lagom är bäst", brukar man säga. Påståendet gäller även för barns uppväxt. Det finns heller inte någon sorts standardmetod, utan man bör tillåta flera olika sorts barnuppfostringsmetoder och miljöer, så att utvecklingen av nya personligheter kan fortsätta.


[Uppsatser] [Mikael Bonniers hemsida]