Hexagon Humanistiska ämnen på naturvetenskaplig linje


1:a upplagan
Copyright © 1985 by Mikael Bonnier, Lund, Sweden.
All rights reserved.

Den som valt naturvetenskaplig linje för att han/hon är intresserad av naturvetenskap inser ganska snart att de naturvetenskapliga ämnena endast utgör en bråkdel av det totala antalet ämnen. De som väljer N-linjen brukar dock vara både mer allmänbildade och ha bredare intressen än elever på andra linjer. Elever som är enbart intresserade av matematik och fysik kan ju välja teknisk linje, och elever som är enbart intresserade av språk och humanistiska ämnen kan ju även de väla andra linjer. Pga dessa skäl är det alltså väl motiverat att ha både humanistiska och naturvetenskapliga ämnen på N-linjen.

I de naturvetenskapliga ämnena lär man sig redan färdiga teorier, man får inget veta om de tankar och den verklighetsuppfattning som ledde fram till teorin. I litteraturhistoria får man lära sig om litteraturens utveckling under olika epoker och även något om de idéer som låg bakom utvecklingen.

Historieämnet borde alltså innehålla betydligt med idéhistoria. Man borde få lära sig hur den naturvetenskapliga världsbilden uppstått och utvecklats och vilka idéer som var pådrivande.

Det påstås ofta att de humanistiska ämnena utvecklar kreativiteten, men är de egentligen så kreativa? De går ju ofta ut på att analysera och lära utantill. Analysera det historiska förloppet, analysera litteratur, lära glosor och grammatik. Det borde egentligen på naturvetenskaplig linje ges mer plats för de konstnärliga och kreativa ämnena bild, musik och fri uppsatsskrivning.


[Uppsatser] [Mikael Bonniers hemsida]